Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Poezja lubelska 1944–1955

Poezja lubelska 1944–1955

Poeci tworzący w Lublinie lat powojennych kontynuowali znakomite tradycje literackie Czechowicza i drugiej awangardy. W ich twórczości i działalności można wyróżnić kilka znamiennych rozdziałów. Są to etapy przeobrażeń i rozwoju poezji wyraźnie pokrywające się z periodyzacją właściwą głównemu nurtowi literatury polskiej lat powojennych.

Czytaj więcej

Literatura lubelska (1980–1990)

Literatura lubelska (1980–1990)

W krajobraz literacki Lublina lat 1980–1990 wprowadzi nas Urszula Gierszon, poetka, prozaiczka, bibliotekarka i m.in. autorka tekstu Pejzaże młodoliterackie Lublina w tomie zatytułowanym Z dziejów ruchu literackiego na Lubelszczyźnie w opracowaniu Stanisława A. Łukowskiego. Jej debiut poetycki w „Kamenie” inauguruje omawianą dekadę. Wówczas to młodzi autorzy gromadzili się wokół Korespondencyjnego Klubu Młodych Pisarzy. Gierszon uczestniczyła w ostatnim zebraniu tego klubu, kiedy to większością głosów podjęto decyzję o jego rozwiązaniu, by zaprotestować przeciwko wystąpieniu Józefa Tejchmy – ówczesnego ministra kultury i sztuki.

Czytaj więcej

Poezja lubelska 1918–1939

Poezja lubelska 1918–1939

„Lublin w XIX wieku miał opinię miasta skrzypków i poetów. Jego atmosfera, przesycona legendami, zapewne sprzyjała powstawaniu klimatu romantyczności i tęsknot, potocznie zwanych poetyckimi” — pisał w Stalowej tęczy Wacław Gralewski. O ile jednak skrzypkowie lubelscy znani byli w całej Europie, to ze sławą tutejszych poetów owego czasu było o wiele gorzej. Kajetan Koźmian zyskał pewien rozgłos jako przeciwnik romantyków, romantyczne tendencje w poezji wyrażali natomiast urodzeni na ziemi lubelskiej Wincenty Pol i Karol Baliński, a więc pisarze dzisiaj już prawie zapomniani.

Czytaj więcej

Mirosław Derecki – bibliografia

Mirosław Derecki – bibliografia

Mirosław Derecki był niezrównanym kronikarzem Lublina. Spełniał się jako pisarz oraz dziennikarz-reporter na łamach prasy lubelskiej oraz ogólnopolskiej.
Był rekordzistą, jeśli chodzi o publikacje na łamach „Kameny”. W latach 1958–1988 zamieścił tam 825 tekstów, z czego 297 w swojej autorskiej rubryce Ekran i widz, poświęconej świecie filmu i kina.  
W „Gazecie w Lublinie”, z którą współpracował w latach 1991–1998, ukazało się 372 reportaże w ramach cyklu Weekend wspomnień.
W jego bibliografii odnotowano obecnie (po dokładnym sprawdzeniu „strona po stronie” wszystkich wydań „Kameny” i „Gazety w Lublinie” z okresu współpracy Mirosława Dereckiego z tymi redakcjami – 1310 artykułów prasowych. Poprzedni spis artykułów z „Kameny” został uzupełniony o 526 nowe pozycje, zaś z „Gazety w Lublinie” – o 68 tekstów.
Została sporządzona także bibliografia tematyczna tekstów Mirosława Dereckiego, poprzedzona lekturą wszystkich tekstów.
W 2015 roku obie uzupełnione bibliografie tekstów Mirosława Dereckiego sporządziła Anna Oleszek.
Niewątpliwie wskazane jest kontynuowanie prac uzupełniających spisy bibliograficzne tekstów Dereckiego na łamach innych tytułów, z którymi współpracował, m.in. „Relacji”, „Kuriera Lubelskiego”, „Sztandaru Ludu” czy „Medicusa”.
Mirosław Derecki nieco mniej znany jest jako pisarz. W swoim dorobku posiada osiem publikacji książkowych (cztery z nich ukazały się już po jego śmierci) oraz publikację opracowanego przez siebie pamiętnika wojennego Wacława Flisińskiego. Warto pamiętać o jego dorobku pisarskim, tym bardziej, iż jego książki poświęcone „hubalczykom” rozchodziły się w ilości 100 tys. egzemplarzy. Wciąż jeszcze czeka na wydanie przygotowana do druku pozycja Lubelskie lata Edwarda Stachury. Okolica artystów.
Mirosław Derecki był zapraszany także do udziału w licznych audycjach radiowych – wystąpił w dziewiętnastu audycjach zrealizowanych w Radiu Lublin, zaś trzy inne były poświęcone jego osobie, bądź adaptacji jego książki Weekend wspomnień.
W archiwum TVP3 Lublin znajduje się dziewiętnaście programów telewizyjnych z udziałem Mirosława Dereckiego, w tym jeden poświęcony jego osobie, pt. Mirosława Dereckiego sposób na życie.

Czytaj więcej

Mirosław Derecki – dziennikarz

Mirosław Derecki – dziennikarz

Trudno powiedzieć, na ile świadomie Mirosław Derecki podjął decyzję o związaniu się zawodowo z dziennikarstwem. Jego znajomi z dzieciństwa wspominali, że od dziecka był osobą dociekliwą i ciekawą otaczającego świata, chłopcem, który „lubił wszystko wiedzieć”. Jego najwcześniejsze marzenie dotyczyło zostania marynarzem, a kiedy nieco podrósł – marzył o zostaniu aktorem.

Czytaj więcej

Maria Bechczyc-Rudnicka (1888–1982)

Maria Bechczyc-Rudnicka (1888–1982)

Maria (Ksenia) Bechczyc-Rudnicka, z domu Mataftin, urodziła się 1 lutego 1888 roku w Warszawie, zmarła 6 czerwca 1982 roku w Lublinie. Była córką carskiego urzędnika Piotra Mataftina i Heleny z Raszpilów. Jej rodzice pochodzili z zamożnej szlachty rosyjskiej.

Czytaj więcej

Grupa Ogród/Ogród 2

Interwencyjna Grupa Literacka "Ogród 2".

 

Kolejne nazwy grupy:

do I 1975 - Anty"awangardowa" Agencja Wanistów ("AAW")

Interwencyjna Grupa Poetycka "Ogród"

od XI 1976 do V 1979 - Grupa Sztuki Integratywnej "Ogród 2"

od X 1980 - Interwencyjna Grupa Literacka "Ogród 2"

Czytaj więcej

Wacław Iwaniuk (1912–2001)

Poeta, prozaik, krytyk literacki, tłumacz. Urodził się 17 grudnia 1912 roku (ojciec Szczepan, matka Józefa z Dyszewskich) w Chojnie Starym koło Chełma. Datę tę wielokrotnie przekręcano. Sam poeta utrzymywał, że urodził się w 1915 roku. Miał sześcioro rodzeństwa. Cała rodzina mieszkała w niewielkim gospodarstwie rolnym.

 

Czytaj więcej